ظریف در گفتگوی ویژه خبری:

لیست وزرا هنوز نهایی نشده است | دنبال تشکیل دولت ائتلافی نیستیم

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: کابینه آقای پزشکیان، ائتلافی نیست و کابینه وحدت ملی خواهد بود.
رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: کابینه آقای پزشکیان، ائتلافی نیست و کابینه وحدت ملی خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۶۵۱۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، گفت و گوی زنده محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبردی دولت چهاردهم آغاز شد.

ظریف در ابتدای این برنامه گفت: خیلی خوشحالم که برای اولین بار در کشور روند جدیدی شروع شده است برای اینکه مردم مشارکت داشته باشند در شکل گیری هیات دولت. در ایران شرایط ما ویژه است. در کشورهای دیگر احزاب این کارها را انجام می دهند.

روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد

رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: روند انتخاب اعضای دولت به صورت شفاف صورت می‌گیرد. بعد از انتخاب رئیس جمهور معمولا یک روند غیر شفاف برای انتخاب اعضای هیات دولت ایجاد می شد اما الان یک روند جدید ایجاد شده است که چون اولین بار و اولین تجربه است ممکن است مقداری آزمون و خطا داشته باشد. تلاش کردیم از روند های علمی برای انتخاب اعضای کابینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به کمیته های هیات دولت گفت: شورای راهبردی را با پنج کارگروه تشکیل داده ایم که البته سلیقه ای بوده است یک کارگروه سیاسی امنیتی دفاعی که مسئولیتش با من است و شامل وزارت کشور، دفاع، اطلاعات و وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی است. بسیاری ازاین اقدامات را بنده انجام داده ام و معاونت های ستادی ریاست جمهور هنوز در دستور کار ما قرار ندارد.

ظریف ادامه داد: کارگروه بعدی با مسئولیت آقای طیب نیا تشکیل شده است که شامل کمیته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، برنامه و بودجه و وزارت صمت است. کارگروه فرهنگی با مسئولیت آقای صالحی امیری شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و سازمان میراث و وزارت ورزش و جوانان است. کارگروه اجتماعی با ریاست آقای ربیعی شامل وزارت رفاه، بنیاد شهید، معاونت زنان و سازمان محیط زیست است.

او افزود: کارگروه زیربنایی هم مسئولیتش با آقای عبدالعلی زاده است که شامل کمیته وزارت نفت، وزارت راه، وزارت ارتباطات و وزارت جهادکشاورزی است. قرار است در این کمیته ها دو متخصص دانشگاهی و دو متخصص غیر دانشگاهی حضور داشته باشند. در تمام کمیته ها افرادی نظیر نماینده بانوان ، دانشگاهیان و... حضور دارند. تا امروز در حال مشورت در این زمینه بوده ایم.

ظریف خاطر نشان کرد: نگرش ملی، نداشتن گرایش قومیتی، تعهد به اسناد بالا دستی و... از شرایط حضور در این کمیته هاست. هنوز این کمیته ها تکمیل نشده است. برای جلوگیری از تعارض منافع قرار است اگر فردی در این کمیته ها حضور داشت و همزمان نامزد وزارت هم شد از کمیته کنار گذاشته شود و فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد. ما هنوز در حال دریافت لیست نامزدها هستیم. از شخصیت های ملی درخواست داشته ایم که نامزدهای خود را معرفی کنند. از همه احزاب هم این درخواست را داشته ایم.

کابینه دولت چهاردهم ائتلافی نیست

رئیس شورای راهبردی دولت چهاردهم تاکید کرد: صرفا اینها نظرات مشورتی هستند و در نهایت آقای پزشکیان انتخاب خواهند کرد. تا جایی که من خبر دارم شخصیت ها و گروه های متعددی به ما پیشنهاداتی داشته اند. هیچکس هم حق ندارد که هیچ پیشنهادی را حذف کند و در نهایت این پیشنهادات به رای اعضای کمیته گذاشته خواهد شد.

او افزود: افراد، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی از این روند انتخاب اعضای هیئت دولت، استقبال کرده‌اند. کابینه ائتلافی نمی‌تواند کار کند چرا که رای مردم مشخص است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها